Aktualności

Ubiegły czwartek był szczególnym dniem dla całej społeczności naszej szkoły. Punktualnie  o godzinie 16:00 w sali gimnastycznej rozpoczęła się uroczystość zakończenia roku szkolnego dla klas 4-6 szkoły podstawowej i I –III gimnazjum. Uczniowie klas 0-3 spotkali się ze swoimi wychowawcami w salach lekcyjnych.

Pani dyrektor Hanna Sandomierska  podsumowała pracę szkoły w roku szkolnym 2009/2010  oraz  uroczyście pożegnała wraz z wychowawcami uczniów klasy 6 szkoły podstawowej i III gimnazjum, którzy zakończyli edukację w naszej szkole.

Pani dyrektor i wychowawcy  klas wręczyli  nagrody uczniom,  którzy osiągnęli średnią ocen powyżej 5,00 i mieli co najmniej bardzo dobre zachowanie oraz świadectwa z biało-czerwonym paskiem wszystkim tym, których średnia ocen wyniosła co najmniej 4,75. Wręczone zostały także nagrody specjalne-  nagrody Burmistrza Zielonki.

Nagrody te otrzymują najlepsi z najlepszych- uczniowie, którzy mają średnią ocen powyżej 5,40 i wzorowe zachowanie.

W tym roku szkolnym nagrody i upominki  otrzymali uczniowie klasy 6: Kinga Rozbicka  ze średnią ocen 5,83 , Zofia Pietrzak  – ze średnią ocen 5,75 i Jan Bulej ze średnią ocen 5,41.

Gratulujemy wyróżnionym! Nagrody naszym uczniom  wręczył w imieniu Burmistrza pan Jan Kopciński.

Miło nam poinformować, że stypendium na rok szkolny 2010/2011 za najwyższe średnie ocen otrzymali: w szkole podstawowej Anna Małachowska, w gimnazjum Marta Rosa.

 

Przed nami dwa miesiące wakacji. Wszystkim należy się odpoczynek po wytężonej, całorocznej pracy. Życzymy pięknej pogody, uśmiechu  i dobrej zabawy. Ale pamiętajmy także, że w czasie zabawy należy zachować zdrowy rozsądek i pamiętać o bezpieczeństwie swoim i innych.

Do zobaczenia 1 września!

Tamara Kostencka

bpn_logoW dniach 10-11 czerwca  klasa pierwsza i dwie drugie uczestniczyły w wycieczce do Biebrzańskiego Parku Narodowego.  Po przyjeździe wzięliśmy udział w warsztatach ekologicznych na terenie Biebrzańskiego Parku Narodowego, z wykorzystaniem unikalnych pomocy dydaktycznych. Pani przewodnik pokazała nam z bliska ważki, trzmiela, pająki, które sama uprzednio złapała za pomocą siatki czy też kubeczka. Wszyscy z zaciekawieniem oglądaliśmy przez lupę, zabezpieczone w kubeczku owady. Usłyszeliśmy wiele informacji o ich zwyczajach oraz życiu.  Mogliśmy również przyjrzeć się z bliska owadożernej rosiczce, a nawet dojrzeć za pomocą lupy złapanego w jej sidła komara.

Pani przewodnik uświadomiła nas, jak wygląda bagno i jakie czyha tam niebezpieczeństwo. Umiemy go rozpoznać po rosnących w tym miejscu roślinach. Mogliśmy się przekonać o głębokości tego niewinnie wyglądającego miejsca, obserwując włożony do bagna drąg, który zanurzył się na wysokość znacznie przewyższającą  wzrost Pani Hani.

Pani Kasia zapoznała nas również z tropami zwierząt: lisa, wilka, psa, łosia, jelenia, jenota, borsuka, sarny, wydry, norki i bobra. Dzieci mogły najpierw zapoznać się z  poszczególnymi tropami w postaci odlewów, poczytać o charakterystycznych cechach tych śladów. Następnie brały udział w konkursach zespołowych i indywidualnych "Sześć minut tropiciela" czyli kto zdąży to wszystko zapamiętać?,  "Wilk z kopytami" czyli gdzie jest moja łapa?, "Tropy do kolekcji" i rozwiązanie rysunkowej zagadki, „Zgadnij jakie zwierzę tu szło”.

W przerwie dzieci nabrały sił piekąc na ognisku kiełbaski i chlebek. Mimo skwaru z nieba, ognisko cieszyło się wielkim powodzeniem, co skutkowało  utratą  kilku kiełbasek w ognisku.  Następnie  dzieci wzięły udział w warsztatach - "Niespodzianka" czyli zróbmy sobie trop na pamiątkę. W wielkiej piaskownicy, każdy miał możliwość odciśnięcia sobie wybranego śladu, który Pani wylewała gipsem.

Po harcach na łące, zaschnięte tropy zostały rozdane właścicielom, a na dzieci czekało mnóstwo nagród. Zadowoleni wróciliśmy do Hotelu w Goniądzu, gdzie czekał na nas obiad z pyszną surówką, dokładek nie było końca!

Drugi dzień był również pełen atrakcji. Po śniadaniu zwiedzaliśmy  fort obronny  w Osowcu. Spacerowaliśmy po ciemnych  podziemiach i bunkrach carskiej twierdzy. Twierdza Osowiec (zwana polskim Verdun), składa się z czterech fortów, mieści się na bagnach, w zwężeniu doliny Biebrzy.  Zbudowano ją w latach 1882 - 1915 roku. Carskie umocnienia jako jedne z nielicznych oparły się natarciom wroga w czasie pierwszej wojny światowej i nie zostały nigdy zdobyte. Ze składających się na obiekt czterech fortów, do zwiedzania udostępniony jest tylko fort centralny - w nim mieści się również Muzeum Twierdzy, które zwiedziliśmy. Chłopcy byli pod wielkim wrażeniem broni, starych mundurów i samych podziemi. Dziewczynki trochę piszczały ze strachu, tym bardziej, że pan przewodnik opowiadał o duchach i Czarnej Damie, która krąży po forcie.

W drodze powrotnej zajechaliśmy do najstarszego w Polsce Skansenu, w miejscowości NowogródSkansen Kurpiowski to jeden z najatrakcyjniejszych zabytków powiatu łomżyńskiego. Prezentuje on dawną historię ludności Kurpiowskiej, a w szczególności to, jak się kiedyś żyło i pracowało. Mogliśmy zaobserwować budynki mieszkalne, poczynając od tych najbiedniejszych, na bogatszych dworkach kończąc, liczne zabudowania wiejskie, młyny, karczmy, wiatraki oraz wszystko to, co występowało w miejscowościach z tamtych czasów. Niektóre  budynki mogliśmy również zwiedzić od środka. Przewodniczka opowiedziała nam o zwyczajach Kurpiów i o pracy garncarzy, wikliniarzy, koronkarek i wycinankarek, czyli o zawodach charakterystycznych dla Kurpiowszczyzny.

Zmęczeni upałem, pogryzieni przez komary, ale radośni i pełni emocji wracaliśmy do domu. Bardzo podobała się nam wycieczka. A do tego zostaliśmy wyśmienitymi znawcami tropów!

Hanna Bogusz

 

wycieczka_kl464W dniach 10, 11, 12 czerwca odbyła się wycieczka klasy 4 do Malborka oraz Torunia pod opieką Mirosławy Wypchło i Anny Biały.

Pierwszego dnia w drodze do Malborka uczniowie zapoznali się z architekturą zabytków kultury ludowej w Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu. Zwiedzaliśmy wiejskie zagrody.  W izbach chałup zaaranżowano wystrój ówczesnych wnętrz, które ozdobiły snopy zbóż i choinki z ręcznie wykonanymi zabawkami, jabłkami i piernikami. Bielone wapnem i kryte strzechą chałupy otoczone ogródkami kwiatowymi, pasące się zwierzęta, sprawiają wrażenie wsi wciąż tętniącej życiem. Na terenie skansenu realizowane były zdjęcia do wielu programów edukacyjnych, krajoznawczych, rozrywkowych a także filmów np: „Szwadron”, „Ogniem i mieczem” i „Pan Tadeusz”.

 

wycieczka_kl405Pierwszy dzień wycieczki zakończyła wieczorna wyprawa do zamku w Malborku na spektakl „Światło i dźwięk”.  Ten godzinny spektakl, a raczej słuchowisko, wspomagane nastrojową iluminacją zamku opowiada historię zakonu w oparciu ożycie brata Huberta.  Nieustannie mieliśmy wrażenie, że po kolejnych salach spaceruje Wielki Mistrz, Hubert czy któryś z rycerzy. Słychać było odgłosy kroków i światła z kolejnych sal, przechadzające się po krużgankach czy wydobywające się z kościoła i dormitoriów rozmowy. Głosów w spektaklu użyczyli wielcy polscy artyści: Piotr Fronczewski, Gustaw Holoubek, Daniel Olbrychski, Magdalena Zawadzka. Praca wielu osób złożyła się na fantastyczne, pełne wrażeń spotkanie z historią, które może być udziałem każdego.

wycieczka_kl440Kolejny dzień to kolejne wyzwania. Samodzielnie zrobione śniadanie smakuje zdecydowanie lepiej! Po śniadaniu ruszyliśmy do Torunia. Rynek Staromiejski to serce tego malowniczego miasta. Gra w odkrywanie skarbów Torunia to atrakcyjny sposób poznania zabytków i historii miasta. Uczniowie podzieleni na dwie grupy, zaopatrzeni w mapy i zagadki, samodzielnie odnajdywali toruńskie „skarby”.

Nie można zapomnieć, że Toruń to rodzinne miasto wielkiego astronoma Mikołaja Kopernika. Tak więc kolejnym etapem odkrywania miasta był seans w Planetarium. To intrygujące spotkanie z nauką pomogło uświadomić sobie jak piękny i ogromny jest wszechświat oraz jak wiele trudu ludzie włożyli w odkrywanie odległych zakątków układu słonecznego.

Trzeci i zarazem ostatni dzień wycieczki stał pod znakiem piernika. Żywe Muzeum Piernika to miejsce intrygujące i magiczne, wypełnione historią Torunia i pachnące słynnymi piernikami. To tam pod okiem gospodarza pokazu - mistrza piernikarskiego Bartłomieja oraz Wiedźmy Korzennej uczniowie zgłębiali tajniki powstawania pierników. Dobierali przyprawy, ucierali korzenie, przesiewali mąkę, a następnie łączyli składniki wyrabiając ciasto. Wszyscy własnoręcznie odcisnęli w formach pierniki, które po 50 zdrowaśkach mogliśmy zabrać ze sobą jako pamiątkę.

Wycieczka pozostawi wiele niezapomnianych wrażeń. Wraz z klasą czwartą czekamy na kolejne wyprawy po Polsce.

Mirosława Wypchło

wycieczka_kl001Dnia 10 czerwca pod opieką pani Aleksandry Kozyra i Przemysława Jakubaszka wybraliśmy się na trzydniową wycieczkę do Bałtowa.

Zamieszkaliśmy w Gospodarstwie Ekologiczno – Agroturystycznym „Świat Kucyków”. Już około 11:00 dotarliśmy na miejsce. Po zakwaterowaniu się, zwiedzeniu przyległego terenu i placu zabaw, krótkim odpoczynku i zjedzeniu obiadu wszyscy pod kierunkiem gospodyni uczyliśmy się lepić pierogi z serem. Efekt końcowy był rewelacyjny, choć z niektórych podczas gotowania w cudowny sposób zniknął ser.

Potem wybraliśmy się na warsztaty do rzeźbiarza - twórcy ludowego. Dowiedzieliśmy się w jaki sposób powstają przepiękne drewniane rzeźby, zabawki, kwiaty itp. Podczas zajęcia każdy z nas zrobił dla siebie jakieś drewniane cudeńko.

Odwiedziliśmy także pszczelarza, który wyjaśniał nam w jaki sposób rzeźbi w wosku. Oglądaliśmy jego rzeźby i nagrody, które zdobył za wystawiane na całym świecie prace. My też pod jego kierunkiem staraliśmy się stworzyć woskowe cudeńka, ale nie rzeźbiliśmy, tylko wykonywaliśmy odlewy w specjalnie przygotowanych do tego celu gipsowych formach.

Read More

wycieczka_kl002Po kolacji i krótkiej zabawie zmęczeni i pełni wrażeń zasnęliśmy.

Kolejny dzień także był bardzo ciekawy. Po śniadaniu podjechaliśmy do Parku Jurajskiego. Przewodnik oprowadzał nas po świecie dinozaurów i opowiadał nam wiele ciekawostek o życiu i zagładzie tych wielkich gadów. Wszystkie dinusie były w oryginalnych rozmiarach, więc takie szkraby jak my mogły spokojnie przechodzić pomiędzy ich nogami. Dobrze, że były sztuczne…

Na Sabałówce mieliśmy warsztat paleontologiczny. Zamieniliśmy się w odkrywców i każdy wykopywał szkielet swojego małego gada. Układaliśmy ogromne gipsowe puzzle szkieletu dinozaura. Pomagał nam pan Przemek, ale oszukiwał J.

Jadąc specjalnym do tego calu autobusem przyglądaliśmy się życiu dzikich i bardzo niebezpiecznych zwierząt. Dowiedzieliśmy się między innymi, że strusie jaja wysiaduje pan struś, a nie samica. Oglądaliśmy małego jelonka, który urodził się kilka minut przed naszą wycieczką – był piękny i taki nieporadny.

Po zjedzeniu lodów i kupieniu pamiątek bawiliśmy się na placu zabaw specjalnie tak przygotowanym, że przypominał nam małpi gaj, ale zabawa na nim była przednia.

Po objedzie odwiedziliśmy kolejnego twórcę ludowego – garncarza. Obserwowaliśmy sztukę robienia naczyń na kole garncarskim i każdy z nas zrobił i ozdobił jedno naczynie, które zabrał do domu. Były to wazoniki, miseczki i kielichy.

wycieczka_kl007Atrakcją wieczoru było pieczenie kiełbasek przy ognisku i wymyślanie strasznych opowieści.

Nadszedł dzień wyjazdu, ale zanim to nastąpiło po śniadaniu szybko się spakowaliśmy i pojechaliśmy kolejny raz do Parku Jurajskiego, gdzie robiliśmy odlewy skamieniałości i malowaliśmy je w specjalny sposób, aby wyglądały na naprawdę stare. Zrobiliśmy sobie sesję zdjęciową przy wybranych dinozaurach i wsiedliśmy do kolejki, która przewiozła nas po ciekawych zakątkach okolicy. Na koniec zwiedziliśmy stary młyn. Przewodnik pokazał nam specjalną wagę, na której ważono worki z mąką. Waga była tak wielka, że mogliśmy na niej stanąć wszyscy, ale nie byliśmy na tyle ciężcy, aby waga mogła prawidłowo zadziałać, więc pomógł nam pan Przemek stając na wadze obok nas. Okazało się, że wszyscy ważyliśmy prawie 400 kg.

Po zjedzeniu pysznego obiadu wróciliśmy do Zielonki gdzie czekali na nas stęsknieni rodzice.

Aleksandra Kozyra

 

 

 

logo_kangourouUprzejmie informujemy, że znane są już wyniki Międzynarodowego Konkursu „Kangur Matematyczny 2010” w którym wzięła udział nasza szkoła.
Miło nam zawiadomić, że następujący uczniowie otrzymali w tym konkursie nagrody i wyróżnienia:

 
 
Remigiusz Jaros – nagroda
Zuzanna Małecka- nagroda
Antoni Plasota – nagroda
Michał Bednarczyk – wyróżnienie
Anna Małachowska- wyróżnienie
Kamil Ceran – wyróżnienie
Joanna Litwińska – wyróżnienie
Jan Bulej – wyróżnienie

Gratulujemy nagrodzonym!.


Pragnę podkreślić, że z roku na rok rośnie liczba naszych uczniów nagradzanych w konkursach matematycznych. Kangur jest uważany za bardzo trudny, więc tym bardziej cieszą te wyniki.
Wszystkim zainteresowanym matematyką polecam SUDOKU, zabawę rozwijającą logiczne myślenie. W szkole odbyły się już dwa spotkania warsztatowe uczące zasad rozwiązywania Sudoku. 
Jednocześnie przypominam, że w listopadzie 2010 roku odbędą się Mistrzostwa Zielonki w SUDOKU, na które zapraszam wszystkich uczniów lubiących myślenie.

Tamara Kostencka

error4040W błędzie jest ten, komu wydaje się, że stworzenie własnej redakcji i gazety to zadanie przerastające uczniów Szkoły Aktywności Twórczej. Kilkunastoosobowa grupa naszych wychowanków wzięła udział w dwudniowych warsztatach dziennikarskich prowadzonych przez Krzysztofa Boczka w ramach Młodzieżowej Akcji Multimedialnej Fundacji Nowe Media.

Warsztaty odbyły się w dniach 18 i 21 maja w siedzibie szkoły przy ulicy Krzywej. Bogaty program pierwszego dnia zajęć obejmował między innymi: tworzenie i funkcjonowanie redakcji, etykę dziennikarską, strukturę informacji prasowej, gatunki dziennikarskie (news, fotoreportaż i reportaż, wywiad, recenzję…) Ciężka praca  - urozmaicona wybuchami zapału twórczego - przeplatała się z zabawami integracyjnymi i grami pobudzającymi kreatywne myślenie.

Kolejny dzień przyniósł uczestnikom zajęć nowe wyzwania. Pan Krzysztof Boczek zapoznał nas bowiem z programem służącym do tworzenia elektronicznych gazet Qmam. Możliwości, jakie daje projekt, zachwyciły i pobudziły do działania przyszłych dziennikarzy! W ciągu zaledwie kilku godzin udało się zorganizować sprawnie działającą redakcję, wybrać tematy, rozdzielić zadania, napisać artykuły; a następnie dokonać ich korekty i stworzyć szatę graficzną. Efektem warsztatów stał się pierwszy numer gazety będącej własnym, autorskim przedsięwzięciem uczniów!

Pisemko nosi pomysłowy tytuł „ERROR 404” i opublikowane zostało na stronie www.mam.media.pl Niebawem będzie dostępne również na naszej szkolnej stronie internetowej. Zapraszamy do lektury zarówno pierwszego numeru, jak i kolejnych wydań gazetki, której istnienie dowodzi, że „chcieć” znaczy „móc”!

Katarzyna Bandulet